חרדה בהיריון ולקראת הלידה

דיכאון וחרדה לפני לידה

מגיל צעיר מחנכים נשים כי ההריון הוא התקופה היפה בחייהן וכי הלידה היא החוויה האולטימטיבית שיכולה אישה לעבור. כאשר אלו הן הציפיות, נשים רבות הנתקלות בפחדים, חרדות ואפילו דיכאונות בתקופות אלו נאלצות להתמודד לא רק עם הפחדים אלא גם עם ציפיות החברה סביבן שיהיו שמחות, מאושרות ומלאות תקווה. ממה מפחדות נשים בתקופת ההריון, ואיך אפשר להתמודד עם פחדים חרדות ודיכאונות אלו?

ילדים זה שמחה?

דיכאון וחרדה לפני לידה

ילדים זה שמחה אבל זה גם חוסר שינה, אחריות גדולה, פחדים לעתיד (איך הילד יגדל, ישתלב, יסתדר בחיים?) , איבוד הפרטיות, פגיעה אפשרית בזוגיות ודאגה לשלומו ובריאותו של הילד.
ילדים זה ברכה אבל זה גם לכלוך, חוסר זמן לעצמך ואיבוד היכולת להיות אימפולסיבי.

כאשר מדובר בהורים שזה להם הילד הראשון, אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על הפחדים והחרדות הוא נושא חוסר הבטחון. עדיין לא היה להורים התנסות הורית ועדיין הם אינם יודעים האם יהיו הורים טובים?.

לכאורה, חוסר הודאות קטן לאחר הילד הראשון, אולם דווקא אז נכנסים גורמים נוספים שיכולים לגרום לחרדה, כגון – אם קשה לי להסתדר עם ילד אחד, איך אני אתמודד עם שניים? אם הרווח בין הילדים גדול מספיק, גם הזיכרון שעדיין לא התפוגג מלילות נטולי שינה, החלפת חיתולים מתמשכת והאכלות שאינן נגמרות עלולים לגרום לחרדות, פחדים ואפילו לדיכאון.

גם לידה זה ברכה

סוג אחר של חרדות בתקופת ההריון נוגע ללידה עצמה. לא מעט התייחסויות תרבותיות בסרטים ובספרים מדברים מצד אחד על החוויה החזקה ביותר שאישה יכולה לעבור, ומצד שני בכל סרט בו רואים לידה הדבר הכי בולט, במיוחד לאישה בהריון, הן זעקות הכאב בזמן הלידה.

שלא לדבר על כל מה שמסביב

בתקופת ההריון רמת ההורמונים גבוהה והתגובה הרגשית לכל מה שקורה מסביב גבוהה במיוחד. בזמננו אפשר להכנס לדיכאון גם ללא הריון מתלווה אם מהמצב הבטחוני, הכלכלי או הזוגי. בהריון הדברים הופכים להיות מוקצנים יותר, ומה שיהיה חשש ללא הריון יכול להפוך לחרדה של ממש בתקופת ההריון.

וכמה מילים על נטילת תרופות

הציפיה בעולם המערבי היא כי האישה תקריב את התנהגויותיה ואת עצמה למעשה לטובת התינוק בזמן ההריון. אשה הריונית שתראה לוגמת כוס יין או מעשנת סיגריה תזכה בהרמות גבה בסביבתה. הדבר נכון לא רק לצריכת אלכוהול או ניקוטין אלא גולש גם לקפה, מאכלים כאלו ואחרים ומגיע גם לתרופות ובפרט לתרופות לנפש.

נשים אשר לפני ההריון נטלו תרופות להפגת חרדה או דכאון, מפסיקות לרב ליטול תרופות אלו כאשר הן נכנסות להריון כיוון שהתרופות עלולות להזיק לעובר. יחד עם זאת, מה שלא נלקח בחשבון הוא שגם הדיכאון והחרדה עלולים להזיק לעובר.

אישה בחרדה, לדוגמה, גופה מייצר כמות הורמוני דחק גדולה. הורמונים אלו משפיעים לרעה על התפתחות העובר ועלולים גם להשפיע בהמשך על התינוק. תינוקות אלו ישנים טוב פחות, מפותחים פחות וחרדתיים יותר.

מי בסכנה? ומה הסכנה בעצם?

התשובה לכך די ברורה:

  • מי שיש לה סיבה (למשל הפלה קודמת, או לפני בדיקה מלחיצה במיוחד כמי שפיר).
  • מי שגם לפני ההריון הראתה שיש לה נטייה להיכנס לחרדות או לשקוע בדיכאונות.
  • מי שיחסי הזוגיות שלה לא טובים, המצב הכלכלי שלה בכי רע או שהיא נמצאת בלב עימות בטחוני.
  • מי שיש לה עודף הורמונים בגוף (למשל אחרי טיפולי פוריות).

הריון עלול להיות טריגר ממנו חששות טבעיים מתפתחים למצבי דחק ומצוקה שהם מעבר לתגובה טבעית ובריאה – התקפי פאניקה או חרדה כללית, דיכאון קליני או התפתחות של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD).

אז מה עושים?

יש דרכים שונות להתמודד עם פחדים, חרדות ודיכאונות בזמן ההריון. דרך אחת מוצלחת במיוחד היא השיתוף. כאשר זוגות הריוניים מדברים באופן קבוע עם זוגות הריוניים אחרים, הם מגלים שהם לא לבד בחששות. עצם הידיעה כי הם אינם יוצאי דופן בתרבות המהללת את נפלאות ההריון והלידה – כבר יש בה משום להביא הקלה רבה ולהסיר חששות ומצוקות. דרך טובה להגיע לזוגות אחרים כאלו היא דרך קורס הכנה ללידה. בקורס כזה נפגשים מספר זוגות על בסיס קבוע למשך מספר מפגשים, ונוסף על הידע הרב המועבר בקורסים הללו שיכול להפיג חששות מפני הלא נודע בקרב זוגות שזה להם ההריון הראשון, הוא גם מפגיש בין זוגות שהם בשלבי הריון דומים.

דרך נוספת היא באמצעות עיסוי. עיסוי ומגע של עור בעור מפריש חומרים בגוף המווסתים ומורידים את רמת הורמוני הדחק ומקלים גם על דיכאונות. גם טכניקות שונות של עיסוי נלמדות בחלק מקורסי ההכנה ללידה (כאן יש לבדוק מה כל קורס מציע כי לא מדובר בנושא שכל קורס הכנה ללידה מכסה).

נשים אשר נטלו תרופות לפני ההריון, חשוב שיתייעצו עם רופא ביחס להמשך לקיחת הכדורים, שינוי מינון או החלפה לתרופות אחרות.