עבודה מוצלחת במגרש הביתי כשהמתבגרים בחופש

עבודה מהבית בכללי הינה אתגר לא קטן, כשהמשימה המרכזית היא הפרדה ווירטואלית ותקפה בין הדרישות במגרש הביתי לבין אלה המצופות במסגרת העבודה. בתקופות החופש, ובמיוחד בחופש הגדול, הבעייתיות באה לידי ביטוי בעיקר בהתייחס לבני הנוער הנמצאים מחוץ למסגרת הלימודית המסודרת וכבר אינם בגילאי הקייטנות. עבודה בבית יחד איתם רחוקה מלהיות משחק ילדים מכיוון שבחלק מהמקרים הם עדיין בגילאים שזקוקים להשגחה הורית מסוימת ודורשים תשומת לב. ובכלל, יתכן מצב בו לנו יהיה קשה לשחרר ולאפשר להם את דרישת העצמאות הרצויה מבחינתם. אז איך בכל זאת עוברים את תקופת החופש הארוכה ושומרים על גבולות ברורים, על השפיות ועל היחסים המשפחתיים התקינים. להלן מספר עצות מנחות:

הגדרת מסגרת עבודה בהתאם לדרישות בשטח

כפי הקיים במסגרת עבודה ביתר התקופות, הרי שגם בחופשת הקיץ תהיו חייבות להגדיר מראש את מסגרת העבודה. מסגרת זו מתייחסת לתכנית מראש הכוללת הגדרת כמות שעות עבודה ביום ואפילו היקף משימות מוגדר ברמה היומית. בשונה מימים רגילים, כדאי לנסות לגלות גמישות בשעות העבודה ולנסות לבדוק אפשרות לעבוד על משימות המחייבות ריכוז בשעות הבוקר המוקדמות עד שהילדים מתעוררים או להשלים תפוקה בשעות הערב המאוחרות וזאת לטובת אפשרות להפסקה בשעות אחרות במהלך היום. לפעמים עבודה בריכוז בסביבה שקטה ונטולת הפרעות יכולה להשתוות לעבודה בהיקף כפול בסביבה רועשת והומה בבית. חשוב להקפיד על לוחות הזמנים שקבעתן, כאשר מראש כדאי לגלות גמישות בתכנון הזמנים בהתאם לצרכי הבית. במידה ואפשרי, נסו להקפיד על ארוחת צהריים משותפת עם הילדים מאחר ובכל מקרה מדובר בהפסקה הכרחית מבחינתכן, ובנוסף, לתכנן זמני שהות משותפת יחד איתם כדי שהתחושה לא תהיה עבודה סביב השעון וחוסר הקדשת  תשומת לב מינימאלית.

גבולות מוסדרים בין העבודה לבית

בכללי ובמיוחד בימי החופש, חשוב להפריד בין מטלות הבית לבין אלו המוגדרות במסגרת העבודה. למרות הפיתוי, לא כדאי לעשות מטלות בית בשעות רגועות המושלמות לעבודה המחייבת ריכוז ובכלל. ובכל מקרה, בכל הקשור למטלות הבית, נצלו את העובדה כי ילדכם בוגרים דיו לסייע במטלות מסוימות. כך תושג עבורם תעסוקה יזומה נוספת ואתן תרגישו הקלה בעומס. בנוסף, דאגו לגבול פיזי ממשי בין סביבת העבודה ליתר השטחים בבית. במידה ואפשרי שמרחב העבודה יהיה במסגרת חדר ייעודי הכולל דלת, הרי שהדבר כדאי כדי להדגיש עבורם שבזמן שהדלת סגורה לא תוכלו להתפנות עבורם אלא למקרים דחופים. בהקשר לזה, כדאי להגדיר מראש מה "דחוף" ומה פחות מכיוון שלילדים נטייה טבעית לראות את הכל כדחוף. במקרים בהם סביבת העבודה ניתנת פחות להפרדה וברקע טלוויזיה רועשת או שמדובר בהפרעות חוזרות ונשנות, חשוב להגדיר מראש זמנים בהם יידרשו לדחיית סיפוקים לזמן שיהיה יותר נוח מבחינתכן.

תיאום ציפיות וחיזוק המשמעת העצמית

חשוב לחזק את המשמעת העצמית שלכן ובשונה מימים אחרים, לא להגיב לכל בעיה מתעוררת שיכולה להיפתר באופן עצמאי על ידי הילדים. כדאי גם להימנע מהתחושה שהינכן צריכות לדאוג לתעסוקה מלאה עבורם בכל רגע נתון. כדאי לעמוד בהחלטה לאפשר להם עצמאות ושיקול דעת עצמי במקרים מסוימים. בהתאם, כדאי להגדיר מראש ציפיות מיוחדות כמו תחומי אחריות וכללי התנהגות מוגדרים. תיאום הציפיות צריך גם לכלול כללים ברורים כמו שעות שימוש במחשב, צפייה בטלוויזיה, שעת חזרה הביתה מבילויים ועוד. כפי המודגש במסגרת הדרכת הורים באינטרנט ובסדנאות קבוצתיות, הגדרת גבולות והצבת כללים ברורים חיונית במיוחד בימי החופש שאינם במסגרת מסודרת ולכן זו מתחייבת במיוחד בתקופה זו לשמירת הביטחון של הילדים. כמו כן, נסו לתכנן יחד תכניות משותפות בהתאם ללוחות הזמנים הנדרשים בעבודה. למשל יציאה לסרט משותף , טיול בפארק ועוד. תוכלו לנסות לבדוק לגבי אפשרות להגדיר בחלק מהימים לוחות זמנים גמישים יותר כך שתוכלו לכלול גם פעילויות משותפות וזאת לצד ימי עבודה יותר אינטנסיביים שתגדירו מראש ותבהירו לילדים כי בימים אלו תהיו פחות פנויות עבורם. בכל מקרה, גם בגילאים בוגרים יותר, עדיין ניתן לחשוב על פעילויות פרודוקטיביות בחופש כמו יציאה למחנה קיץ של בני נוער, עבודה זמנית לנוער במידה ומדובר בגילאים בוגרים יחסית והתנדבות.

חופשה מהנה ומוצלחת!

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*