התפתחות מקצועית – מה השלב הבא?

אם אתם קוראים את המאמר הזה בזמן שאתם נמצאים בעבודה, משועממים, ומחפשים משהו מעניין יותר לעשות, כנראה שגם אתם הגעתם לשלב בקריירה המקצועית שלכם שאתם מרגישים קצת תקועים. אתם נמצאים בתפקיד שלכם מזה זמן מה, ועושים אותו טוב, והוא לא ממש משעמם אתכם, אבל גם לא ממש מאתגר כפי שהיה כשרק נכנסתם אליו. זה השלב שבו מתחילות מחשבות על ההתפתחות המקצועית שלכם, וכיצד ניתן לקדם אותה לשלב הבא. או יותר נכון – מהו בדיוק אותו שלב הבא בהתפתחות המקצועית שלכם?

התפתחות מקצועית או קידום בקריירה?

בדרך כלל כשאנחנו חושבים על התפתחות מקצועית אנחנו מניחים שהיא תלויה בקידום מקצועי בתפקיד, ועלייה בסולם המשרות והתפקידים במקום העבודה, העסק או הארגון שבו אנו עובדים. כך חינכו אותנו וכך התרגלנו לחשוב – קידום מקצועי מלווה באחריות גדולה יותר, בסמכויות נרחבות יותר, וכמובן – במשכורת שמנה יותר. אלא שבהרבה מקרים הקידום האנכי הזה הוא אומנם סמל סטטוס מכובד, אבל מרחיק אותנו מהעבודה שאנחנו באמת יודעים לעשות, ומחייב אותנו לעסוק יותר ויותר בניהול, ופחות ופחות בעשייה של ממש. אומנם יש רבים שזה בדיוק מה שקוסם להם בקידום במקום העבודה, אבל לפחות מבחינת ההתפתחות המקצועית, לא רק שלא מדובר בהתפתחות, אלא יש שיאמרו בהליכה אחורה בתחום המקצועי לטובת התחום הניהולי.

להתמקצע בתחום שלכם

אלה מכם שבאמת חולמים על התפתחות מקצועית, כזו שתשאיר אתכם בתחום המקצועי שלכם אבל תעניק לכם יכולות, כישורים ומיומנויות גדולים יותר, אולי צריכים להשתחרר קצת מהחשיבה שהתרגלנו אליה, ולחשוב בכיוונים קצת שונים. למשל – לצאת קצת מהמשרד ולחזור לכיתת הלימוד. קורסים מקצועיים בתחום שלכם יכולים לחשוף אתכם לחידושים והמצאות בתחום, אסטרטגיות עבודה חדשות, טכנולוגיות כאלה ואחרות ותפיסות מקצועיות שהתפתחו ברחבי העולם בזמן שאתם הייתם עסוקים בעבודה עצמה. אם הכיוון הזה נשמע לכם כל מה שאתם צריכים הוא להקדיש שעה או שעתיים לחיפוש קורסים מתאימים באתרים המקצועיים בתחומכם או באתרי מוסדות הלימודים הגבוהים.

להתרחב לכיוונים מקצועיים חדשים

כיוון אפשרי אחר הוא להתפתח מקצועית לאו דווקא בנישה המוכרת שבה אתם כבר עובדים, אלא לנסות ולהתרחב גם לנישות אחרות, הקרובות מבחינה רעיונית או פרקטית לתחום המקצועי שלכם. אם אתם עוסקים בתחום תיירות הפנים, למשל, נסו לבדוק אפשרויות להתפתחות לכיוונים דומים כמו תיירות חוץ, תיירות נכנסת או אפילו לתחום האירועים לוועדי עובדים (שכוללים גם הם, בדרך כלל – הסעות, לינות והדרכה, בדומה לדרישות הנפוצות בתיירות הפנים). גם אם עדיין אין לכם את כל הידע המקצועי הנדרש כדי להיכנס לתחום המקצועי החדש, תמיד אפשר להתחיל ביצירת שיתופי פעולה מול גורמים עסקיים אחרים. הם ירוויחו מהידע והניסיון שלכם, אתם תרוויחו מהידע והניסיון שלכם, ובעתיד שני הצדדים יוכלו להרחיב את עסקיהם.

חשוב לזכור שהתפתחות מקצועית, ולא משנה באיזו דרך תבחרו כדי להשיג אותה, תחייב אתכם להשקעה של זמן ומאמצים, שאולי בתפקידכם הנוכחי כבר אינכם נדרשים לה. לכן, צאו למסע ההתפתחות המקצועית רק כשאתם באמת מוכנים אליו, ואל תתפשרו על "חצי הדרך", כי אז אתם עלולים למצוא את עצמכם ללא קידום, ללא התפתחות, וללא כיוונים חדשים.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*