הבדלי שכר על עבודה זהה – תמריץ לפיתוח קריירה עצמאית.

אפלית נשים בעבודה
אפליה בעבודה

החל במחצית השנייה של המאה הקודמת ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, אנו עדים להתעצמות האדירה של הכוח הנשי, ולחדירתן של נשים רבות לצמרת העולם העסקי והפיננסי. בראשות בנק לאומי לישראל החליפה אישה אחת את רעותה, ובחברות שונות עוברים תפקידי מפתח לידי נשים. אף שלמרות כל אלה המצב איננו משביע רצון, הרי שנכון להיום הוא טוב לאין ערוך מזה ששרר בעולם בכלל ובישראל בפרט בעבר הלא רחוק.

ישנן שלוש דרכים להתמודד עם התופעה המקוממת של תשלום שכר נמוך יותר לנשים מאשר לגברים, עבור אותו תפקיד עצמו (ניתן להשתמש בהגדרה החדשה שהוטבעה לא מזמן – עבודה כתף אל כתף):

  • מאבק בהנהלה ודרישה למתן שכר זהה: יש מקרים שמאבק כזה משתלם, אולם ברוב המקרים ניתן למצוא יותר מסיבה אחת לשכר הבלתי שוויוני. מאבר עקש מדיי עלול להוביל למקומות בלתי רצויים.
  • מאבק לטיפוס במעלה סולם הדרגות: מעין מצב של הפוך על הפוך – טיפוס במעלה הסולם במטרה לשפר את המעמד המקצועי והכלכלי כאחד.
  • נטישת מקום העבודה ופתיחת עסק עצמאי: אף שנדרש אומץ רב לשם כך, הפרס הגדול בעניין הוא העובדה שהבעלים של העסק קובעת את השכר שלה בעצמה.

 פתיחת עסק עצמאי – כל מה שצריך:

שני דברים עיקריים נחוצים לאישה על מנת לפתוח עסק עצמאי: האומץ והיוזמה הנדרשים על מנת לעשות מהלך כלכלי חשוב כזה הואע הדבר הראשון. הדבר השני הוא רעיון עסקי איכותי היכול להתקדם למקומות הנכונים. אם האישה הינה בעלת מקצוע בתחום מסוים, כדאי לחשוב על פתיחת העסק בתחום המקצועי: משפטנית או רואת חשבון יכולה לפתוח משרד עצמאי, ואילו טבחית עשויה לפתוח מזנון או מסעדה משלה בהשקעה לא גדולה יחסית: כל מה שצריך הוא להשכיר מקום קטן, לרכוש או להשכיר ציוד למטבחים בכמות וברמה המתאימה, כולל כמובן מקפיאים, מקרר שתיה (שכן אין עסק בלא שתייה), מקרר תצוגה וכיוצא באלה. מכאן – השמיים הם הגבול. מנות טעימות ומעוצבות, תכנון נכון של הפרסום וקשירת קשרים נכונים יכולים להביא את העסק לרווחיות גבוהה.

אשה יודעת לנהל

נשים ויכולת ניהול:

האמת ניתנת להיאמר – נשים ניחנו ביכולת ניהול מצוינת והסיכויים שלהן להצליח במיזם עסקי טובים לאין ערוך מאלה של גברים במצב דומה. עובדה היא כי למרות העובדה שנשים יוצאות לעבודה ומפתחות קריירה, הן עדיין ממשיכות לתפקד כ"בעלות הבית" בביתן פנימה. הן יודעות היכן נמצא הכל, מה לעשות בכל מיני מצבים בלתי צפויים וכיצד עובד כל מכשיר בבית. רוב הגברים אינם יודעים להפעיל אפילו את מכונת הכביסה…

יכולת הניהול הזאת ויכולת ההשתלטות על פרטים רבים והסתגלות למצבים חדשים, הן התכונות ההופכות את הנשים לנשות עסקים מאורגנות ומסודרות יותר מגברים. "מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה" אומר פתגם ישן. הגיע הזמן, אם כן, שבו נשים תעזובנה את מקומן המסרתי מאחורי הקלעים ותעבורנה לקדמת הבמה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*