הנהלת חשבונות עצמאית או העסקת רואה חשבון?

אחד האתגרים הגדולים ביותר של בעלי עסקים בכל ענפי המשק הוא ניהול פיננסי של העסק. ניהול הכספים בעסק הוא אחד מהאלמנטים החשובים ביותר להצלחת העסק ובמקרים רבים, עסקים מצליחים לא שורדים בשל בעיות בניהול הפיננסי .

הניהול הפיננסי של העסק מורכב משלושה אלמנטים עיקריים, התחשבנות מול רשוייות המס, ניהול תזרים מזומנים וניתוח פיננסי של מצב העסק (בדיקה מתמדת של הרווחיות עבור כל מוצר או שירות שהעסק מספק). לרוב, בעל עסק בקנה מידה קטן, כזה שמגלגל עד מליון שקלים בשנה, יוכל לערוך בעצמו את הדוחות אם יקדיש לכך את הזמן הדרוש לכך, אבל ברוב המקרים, על אף שהדבר אפשרי, רוב בעלי העסקים מעדיפים לשכור שירותי רואה חשבון ושירות של חשבי שכר על מנת שיטפלו בנושא הכספים.

כיצד תורם רואה החשבון לעסק בכל אחד מהאלמנטים? האם כדאי לשכור את שירותיו? וממה צריך להזהר? על כך ועוד, בכתבה הבאה:

 התחשבנות מול רשוייות המס
החוק בישראל מחייב בעלי עסקים מכל התחומים לדווח על כל הכנסה שהייתה לעסק, כאשר הדיווח הוא רק החלק הראשון בהתחשבנות בין בעל העסק לרשויות המס השונות. הדיווח מתבצע באמצעות פנקסי חשבוניות או תוכנת מחשב שמנפיקה חשבוניות עבור כל עסקה. במקביל, על בעל העסק לאסוף את ההוצאות שהיו לו על מנת שיוכל ליצר או למכור את המוצר או השירות שהוא מציע.

 איסוף וריכוז הנתונים השונים הוא מתיש ולכן בעלי עסקים רבים פונים לקבלת שירותי הנהלת חשבונות. רואה החשבון, מקבל מבעל העסק חשבוניות הוצאה רבות, בודק שכל החשבוניות שנמסרו הן אכן “הוצאות מוכרות”, קרי, כאלו שרשויות המס מסכימות לקבל כהוכחה להוצאה –  לדוגמא, חשבונית על הדפסת פנקסי חשבוניות היא בהחלט הוצאה מוכרת וזאת מכיוון שהעסק לא יוכל לתפקד אם לא יהיה לו את הפנקס, חשבונית על הדפסת מדבקות לילד או צילום מסמכים במסגרת לימודית, הן חשבוניות שלא יוכלו להתקבל ולהמנות במניין ההוצאות המוכרות.

רואה חשבון טוב, ידע כיצד להדריך את בעל העסק להפוך כמה שיותר הוצאות להוצאות מוכרות (במסגרת החוק כמובן) וכך להפחית את חבות המס של הלקוח שלו.

 לאחר שהנתונים נאספים מתחילה העבודה האמיתית של רואה החשבון. בישראל, כמו במרבית מדינות העולם, חוקי המס סבוכים מאוד ובמקרים רבים אף סותרים זה את זה, רואה חשבון מקצועי שמכיר את החוקים על בוריהם, ידע כיצד לגרום לכך שתשלמו סכומי מס מינימליים (ושוב, הכל במסגרת החוק) הדבר נקרא גם תכנון מס ובעבור עסקים מסויימים החיסכון עשוי להיות שווה סכום לא מבוטל.

 קשה להאמין שבעל עסק שאין לו רקע בראיית חשבון ידע לתכנון את הדיווח באופן אידיאלי, ולכן בעבור הפונקציה העסקית הזו רואה חשבון הוא בבחינת חובה ל99% מהעסקים.

 ניהול תזרים מזומנים וניתוח פיננסי של מצב העסק
ניהול תזרים מזומנים טוב הוא הבסיס לצמיחה עסקית. חשוב מאוד לוודא שבכל רגע נתון הכנסות העסק יהיו גבוהות מההוצאות. עבור עסקים רבים ובהם גם עסקים רווחים, טעות בתזרים עלולה להוביל לתביעות משפטיות, חזרה של צ’קים ופשיטת רגל. כך לדוגמא, אם העסק מכר במיליון ש”ח שיתקבלו בעוד שישה חודשים ושילם לספקים שש מאות אלף ש”ח בהמחאה דחוייה לשלושה חודשים, במהלך שלושת החודשים העסק יהיה בגרעון של ארבע מאות אלף שקל, לא יעמוד בדמי השכירות, לא יוכל לשלם משכורות ויעמוד בפני סכנת סגירה – למרות שבסך הכל מדובר בעסק רווחי למדיי.

 במקרה זה, בעל העסק הוא הזכיינות הבלעדית לדאוג לכך שהעסק יוכל לעמוד בכל ההתחיבויות שלו. אסור להעביר את האחריות לרואה חשבון או לאף גורם אחר. בעל העסק חייב לדעת מהן התנועות העתידיות בחשבון הבנק ולדאוג לכך שבכל נקודת זמן העסק יעמוד בהתחיבויות שלו לכל הגורמים. רואה חשבון טוב יוכל לסייע לבעל העסק לערוך את החישובים, אבל בכל מקרה, הבעלים חייב לעשות את העבודה בעצמו.

עוד מאמרים בתחום הפיננסי שיעניינו אותך:
אסי שמלצר – אין כוונה להנפיק את קבוצת שלמה בבורסה
אסי שמלצר ימונה לראש קבוצת שלמה אחזקות

אסי שמלצר באתר dun’s100

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*