קונים דירה חדשה? דברים שרצוי לבדוק מול חברת הבנייה

בניין מוקם על ידי אחת מחברות הבנייה

קניית דירה היא ככל הנראה העסקה הגדולה והיקרה ביותר שתבצעו במהלך חייכם, ומסיבה זו, חשוב מאוד לבצע אותה בכובד ראש ותוך נקיטת משנה זהירות. עוד בטרם הרכישה והחתימה על החוזה אל מול חברת הבנייה, ישנם מספר דברים שכדאי לכם לבדוק, וזאת על מנת שתוכלו לוודא שתקבלו את התמורה המלאה לכספכם ושלא תידרשו להוצאות נוספות בהמשך. לפניכם כמה פרמטרים מהותיים שכדאי לתת עליהם את הדעת בעת רכישת דירה חדשה מקבלן.

בניין מוקם על ידי אחת מחברות הבנייה

היתר בנייה

ללא היתר בנייה חוקי – אסור ליזם ולקבלן להתחיל לבנות על הקרקע. קבלת היתר בנייה היא עניין אשר עשוי לקחת שנים רבות, במהלכן אנשים רבים יתקשו לשלם על משכנתא ועל שכירות במקביל. מסיבה זו, היתר בנייה הוא אחד הדברים החשובים והראשונים שכדאי לכם לתת עליהם את הדעת בעת התנהלות מול חברות בנייה

בעלות על הקרקע

חשוב מאוד לבדוק מי מוגדר כבעל הקרקע שעליה נבנה הפרויקט, וכמו כן לוודא שלא קיימים עיקולים או שעבודים על אותה קרקע. במצב תקין, בעלת הקרקע תהיה חברת הבנייה. לעיתים, הבעלות תהיה שייכת לגורם אחר עמו מקושרים הקבלן או היזם. הבעלות יכולה להיות בטאבו, או לחילופין, בחכירה ממנהל מקרקעי ישראל לטווח של עשרות שנים.

בדיקת היזם והקבלן

חשוב להבין כי היזם והקבלן הם שני גופים נפרדים. היזם משמש כאחראי העיקרי על הפרויקט – ובכלל זה על התכנון שלו, ההיתרים, הליווי הבנקאי, שיווק הדירות, תהליך המכירה והפעולות הבירוקרטיות הכרוכות בו. הוא זה שמתחייב לכם, למעשה, על הפרויקט ועל האיכות שלו. הקבלן הוא זה שאחראי על תהליך הבנייה עצמו. בכל הנוגע ליזם, חשוב מאוד לבדוק את הניסיון, המוניטין והחוסן הפיננסי שלו. בכל הנוגע לקבלן, יש לוודא שהבנייה שלו נעשית בסטנדרט גבוה, שהוא מתמחה בבנייה לצרכי מגורים באופן ספציפי, שהוא מבצע בנייה בסטנדרט גבוה ושיש לו יכולת לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

בדיקת סביבת הבנייה

רצוי לבדוק את סביבת הבנייה ולוודא שלא קיימים מפגעים או מטרדים סביבתיים בסמוך אליה. מטרדים כאלה יכולים לבוא לידי ביטוי במזבלה, מבנים המשמשים לתעשייה, בית ספר הממוקם בסמוך מאוד לפרויקט ועוד.

המפרט הטכני והחוזה

בכל הנוגע למפרט הטכני של הדירה, חשוב לבדוק את כיווני האוויר, מספר שקעי החשמל, הגדלים של החדרים, האם קיימת אופציה לבצע שינויים, המפסקים ועוד. בכל הנוגע לחוזה – יש לתת את הדעת על פרמטרים רבים, כאשר העיקרי שבהם הוא מה בדיוק כולל מחיר הדירה, וזאת על מנת שתוכלו להיערך בצורה טובה במידה וקיימות הוצאות נוספות. בין היתר, יש לבדוק אם המחיר כולל מע"מ, שינויים שאולי תרצו לבצע, תוספות, חנייה ועוד.

קונים דירה חדשה מקבלן? אל תשכחו לבצע את כל הבדיקות ההכרחיות מראש

כפי שניתן לראות, בעת רכישת דירה חדשה ישנם לא מספר דברים שחשוב לקחת בחשבון. טרם הרכישה והחתימה על החוזה, חשוב לוודא כי אתם מודעים היטב הן ליתרונות והן לחסרונות של הדירה וסביבת המגורים, וכי הבנייה מתנהלת על ידי קבלן מיומן וטוב, שעליו אתם סומכים. רכישת דירה מבלי לבצע את הבדיקות הללו, עלולה להותיר אתכם עם דירה שאינה מתאימה לגמרי לצרכים שלכם במקרה הטוב, או עם דירה הדורשת לא מעט

.הוצאות נוספות במקרה הפחות טוב. מסיבה זו, חשוב לבצע את כל הבדיקות ההכרחיות מראש ולנהוג במשנה זהירות טרם הרכישה.

מרחבי הרשת:

משחת בפנטן – שומרים על בריאות העור

יורם קראוס – קפיצת הדרך הדיגיטלית כבר כאן

דקלה לוי – כתבה באתר