מימוש זכויות רפואיות – מילון מונחים

בעולם הזכויות הרפואיות ישנו ריבוי מושגים שיכול לעיתים קרובות לבלבל מאוד.

מה הוא אובדן כושר עבודה?  מהי מחלת מקצוע ומה קורה בוועדה רפואית?

כדי לעשות סדר בעניינים ולהקל עליכם בתהליך, ריכזנו בעבורכם את המושגים החשובים בתחום של מימוש זכויות רפואיות, מושגים בהם אנחנו משתמשים מדי יום אל מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה ומוסדות שונים נוספים. תוכלו למצוא כאן הסברים בשפה ברורה, פשוטה ועניינית שיעזרו לכם לעשות את הצעד הראשון אל עבר מימוש הזכויות הרפואיות שלכם.

מימוש זכויות רפואיות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מילון המונחים שלנו – מימוש זכויות רפואיות

  • אובדן כושר עבודה – מצב בו כתוצאה מתאונה או מחלה, אדם מאבד את יכולתו לעבוד ולהתפרנס באופן סביר או ברמה זהה לימים טרם האירוע שפקד אותו, אם באופן חלקי ואם באופן מלא. אובדן כושר עבודה יכול להתרחש כאירוע הפוגע באדם ברמות שונות: פגיעה זמנית או קבועה, וכמו כן שונה בחומרתה: ישנן פגיעות המונעות מאדם לעבוד בעבודה בה עבד טרם הפגיעה, אך יוכל להמשיך לעבוד ולהתפרנס בעבודה אחרת, וישנן פגיעות שלא מאפשרות לאדם לעבוד כלל, בשום עבודה שהיא. אופן הפגיעה ורמתה, משפיעות על תנאי הנכות אותם יקבל.
  • מחלת מקצוע – מחלה הנגרמת כתוצאה ישירה ממקום העבודה ומתנאיו. לדוגמא: ירידה בשמיעה במקום עבודה רועש, פגיעה בראיה במקרה של עבודה רציפה וקבועה מול מסך, סרטן העור בעקבות חשיפה לשמש, ועוד). חלקן של המחלות מופיעות ברשימה של ביטוח לאומי, אך מחלת מקצוע שלא רשומה ברשימותיו של ביטוח לאומי, יכולה להיבדק פרטנית ובאופן חריג להיות מוכרת כמחלת מקצוע, לדוגמא: סוגי סרטן שונים עקב חשיפה לחומרים שונים, התקף לב בעקבות מאמץ יוצא דופן, מצב נפשי המתערער עקב חשיפה לסיטואציות מורכבות במקום העבודה, פרקינסון ומחלות אחרות.
  • ועדה רפואיתועדה רפואית תפקידה לקבוע את אחוזי הנכות המגיעים לאדם בגין מצבו הרפואי. הועדה, המתקיימת בנוכחות רופא/ים ובעלי תפקיד נוספים, בודקת את תלונת התובע על סמך מסמכיו הרפואיים, בדיקה גופנית ושיחה אישית עמו. ישנה חשיבות גדולה להגיע לוועדה מצוידים בתיק רפואי, ולעיתים יש צורך גם בחוות דעת רפואית, זאת על מנת להציג את כל המידע הרלוונטי שיכול לסייע בהחלטת הועדה. במקרים מסוימים, ניתן לערער על החלטת הועדה ולעמוד בה בשנית מול ועדה שתפקידה לדון בערערים.

אנו בחברת לבנת פורן – המרכז למימוש זכויות רפואיות – נשמח לעמוד לרשותך ולצדך לאורך התהליך ולסייע לך בקבלת הזכויות הרפואיות העשויות להגיע לך עקב מצבך הרפואי ולשנות את איכות חייך לאין שיעור. בעזרתם של 25 הרופאים ו-150 עובדים, מנהלי מימוש זכויות, נציגים ואנשי מקצוע נוספים בעלי ניסיון רב בתחום, נציג לך את הדרכים והאפשרויות בהן נוכל לסייע לך בתהליך. תוכל לקבוע עמנו פגישה, ללא תשלום וללא התחייבות מצדך.